Pokazuję tutaj to co chcę. Nie jestem obiektywny.

Kontakt na trud@onet.eu

Było: BJ, SR, XJ, XL. Jest: KLX, DL.

Mar 20, 2017

Kawasaki i EJK


Koszt urządzenia nie mały, mnie wyszło 902 zł, ale taniej niż Power Commander i łatwiejsze w obsłudze. Do kupienia w USA na eBayu, sprzedawca  AZQUADPARTS  dobrze pakuje i opisuje, paczka ominęła cło podatki, ale szła miesiąc.
Co daje, no daje trochę więcej przyjemności z jeżdżenia. Urządzenie tak przygotowane, że tylko wpinamy je między wtryskiwacz a sterownik, kabelek z przelotką przykręcamy gdzie bądź do masy. Do zestawu jest dodana kość do eliminacji sondy lambdy, gdzieś na kablu od sondy jest wtyczka, odłączamy ją od lambdy i wpinamy w nią kość z zestawu. Kość informuje nasz komputer, że spaliny wylatujące z naszej rury są śliczne jak motylki. Dzięki temu komputer zawsze podaje stałą mieszankę, którą my będziemy modelować.
Oczywiście żeby to miało jakiś sens, trzeba jeszcze wymienić oryginalny tłumik na jakiś z większą przepustowością, lub wypruć jakieś bebechy z oryginalnego by mu ulżyć. Musimy też wymienić filtr powietrza, najlepiej na K&N, który zmieści się do airboxa. Ja w Kawasaki musiałem jeszcze powiększyć otwór wlotowy do airboxa, by jego powierzchnia nie była mniejsza niż największa powierzchnia otworu przepustnicy. Wszystkie te zmiany spowodują wzrost hałasu, jaki będziemy generować. Sugeruję rozsadek, nie polecam wydechów tak zwanych pustych, bo to dziadostwo na drodze i chamstwo, takie moje zdanie.
Na stronie producenta jest fajna interaktywna wizualizacja jak to działa. Steruje się za pomocą trzech przycisków i zestawu ośmiu diod. Zmiany możemy wprowadzać w trzech zakresach obrotów, niskie (zielony), średnie (żółty) i przy otwarciu manetki na ful (czerwony). Fabrycznie sterownik jest ustawiony tak, że w każdym z tych zakresów można maksymalnie dodać 30% paliwa. Jak by jakiś sportowiec chciał więcej trzeba zaznaczyć to przy zamówieniu. Możemy też nieznacznie przesuwać sekwencję względem obrotów. Za pomocą tego, możemy przyspieszyć lub opóźnić moment wprowadzenia zmiany w mieszance.
Przyciskiem MODE ustawiamy sekwencję, która chcemy zmienić. Miga zielona dioda, przyciskiem plus minus wprowadzamy korektę wartości dla strefy, powtórne naciśniecie i miga żółta, następnie czerwona. Kolejne naciśnięcie i miga zielona i ostatnia dioda na niebiesko. Teraz przyciskami plus i minus przesuwamy sekwencję w dół obrotów lub do góry. Dalej tak samo dla strefy żółtej i czerwonej. Wartość skoku parametru zmiany wyrażana jest za pomocą odpowiedniego kodu wyświetlanego przez diody. Pierwsza dioda miga szybko – wartość 0,5, miga wolno – 1, miga pierwsza z drugą – 1,5, miga dioda druga – 2, i tak dalej ze skokiem co 0,5 do wartości 8.
Praktyka, po włączeniu zapłonu migają dwie skrajne diody, urządzenie gotowe do pracy. Po odpaleniu motocykla, przez kilka sekund EJK skanuje system i dostraja się. Tu jest moment kryzysowy, bo przez kilka sekund mamy nie właściwą mieszankę i możemy mieć problemy z utrzymaniem obrotów. Kawasaki wymaga lekkiego gazu na zimnym silniku i odpala za drugim razem, na ciepło nie ma żadnych problemów. I tyle, dalej już trzeba poeksperymentować i samemu pod siebie dostroić motocykl, najlepiej z rozwagą, bo trzeba pamiętać, że rośnie spalanie. U mnie charakterystyka pracy silnika zmieniła się znacznie, wzrosła elastyczność i przyrost mocy jest wyraźny. Wyraźnie skoczyło spożycie, wcześniej na 5 litrach wachy robiłem 150 km, teraz 140 km, ale wszystko może się jeszcze zmienić, bo wciąż się z nim bawię i szukam optymalnych wartości.

Rozwiązaniem idealnym jest udanie się na profesjonalną hamownię i przy pomocy profesjonalistów najbardziej optymalnie dostroić sprzęta.

No comments:

Post a Comment